Komparo
Základné informácie o projekte KOMPARO 2006-07 pre základné školy
exam
testing ®
KOMPARO
2006-07
EXAM testing ®, spol. s r. o.
P. O. Box 215, Vranovská 6, 854 02 Bratislava 5
tel. (02) 63 81 26 89, 63 82 49 52
www.exam.sk, komparo@exam.sk
KOMPARO
celoslovenské testovanie žiakov
9. ročníka ZŠ
Slovenský jazyk a literatúra
A
KOMPARO 2006/07 – slovenský jazyk a literatúra – forma A
© (2006) EXAM testing ®, spol. s r. o., P. O. Box 215, Vranovská 6, 854 02 Bratislava 5
3
Ukážka 1
Hudba v srdci
Z otvoreného okna ošarpanej budovy znela hudba. Renáta stisla kľučku a onedlho sa ocitla v malej
studenej miestnosti. „Počkaj, prosím, vonku,“ požiadala ju učiteľka, „Helena musí tú skladbu zahrať
ešte raz.“ Dievčina sa vrátila na pochmúrnu chodbu. Helene sa dnes veru nedarí, uvedomila si po začutí
falošných tónov. Chudák skladateľ sa musí v hrobe obracať. Ani učiteľka určite nie je nadšená.
Veď do Heleny vložila toľko nádeje! „Renáta, si na rade,“ pretrhol učiteľkin hlas niť súvislých myšlienok.
Nádejná hudobníčka opäť nesklamala. Jej oči pozorne sledovali notový záznam a prsty sa šikovne
kĺzali po klávesoch. „Si jednoducho skvelá!“ pochválila ju učiteľka. „Napriek tomu – ešte si tú skladbu
precvič. Veď v sobotu máš vystúpenie.“
V sobotu, keď kráčala k Redute, sa jej zmocnila tréma. Čím bližšie k budove prichádzala, tým väčšmi
ju cítila. Na generálke sa niekoľkokrát pomýlila a vypočula si nemilosrdnú kritiku. Skoro sa rozplakala.
Taká životná šanca, ľutovala v tej chvíli, a prekĺzne mi pomedzi prsty! „Len žiadne obavy,“ prihovorila
sa jej učiteľka v šatni, „určite to dokážeš!“ „Vy mi ešte stále veríte?“ spýtala sa nešťastná dievčina
so slzami v očiach, „napriek toľkým chybám?“ „Samozrejme, veď ty máš obrovský talent.“ Na povzbudenie
pridala užitočné rady o prekonaní trémy. Srdečný potlesk obecenstva vlial do Renátinej duše
nádej. Pomaly si sadla za klavír. Onedlho zaznela nádherná melódia. Ľudia v hľadisku takmer nedýchali.
Po dohraní skladby ich potlesk neprestával.
Jana Portášová: Hudba v srdci
01 Ktoré z nasledujúcich tvrdení vyplýva z ukážky 1?
(A) Renáta zvyčajne chodila na hodiny klavíra príliš skoro, preto musela čakať za dverami.
(B) Učiteľka nebola spokojná s Renátiným slabým výkonom na hodine.
(C) Renáta po nevydarenej generálke veľmi plakala.
(D) Renáta mala na vystúpení v Redute veľký úspech.
02 Z ktorého z uvedených žánrov môže pochádzať ukážka 1?
(A) Z povesti. (B) Z poviedky. (C) Z legendy. (D) Z bájky.
03 Ktoré z nasledujúcich slov má podobný význam ako slovo pochmúrny ?
(A) pochabý (B) zronený (C) nevľúdny (D) zádumčivý
04 Ako sa nazýva slovné spojenie musí sa v hrobe obracať ?
(A) frazeologizmus (B) aforizmus (C) porekadlo (D) príslovie
05 Opakom slova nemilosrdný je slovo
(A) otvorený. (B) pozorný. (C) srdečný. (D) zhovievavý.
06 Ktoré z tvrdení o slovách v nasledujúcej vete je nepravdivé?
Taká životná šanca, ľutovala v tej chvíli, a prekĺzne mi pomedzi prsty!
(A) Slovo taká je ukazovacie zámeno.
(B) Slovo pomedzi je príslovka miesta.
(C) Slovo a je priraďovacia spojka.
(D) Slovo mi je datív osobného zámena ja.
KOMPARO 2006/07 – slovenský jazyk a literatúra – forma A
© (2006) EXAM testing ®, spol. s r. o., P. O. Box 215, Vranovská 6, 854 02 Bratislava 5
4
07 V ktorej z možností sú slová klavír aj rad napísané v správnych tvaroch?
(A) dva klavíry, bez rád (B) bez klavíru, bez rád
(C) dva klavíry, dva rady (D) bez klavíru, dva rady
08 Pri ktorom zo slovies je správne utvorený rozkazovací spôsob?
(A) ocitnúť sa – ocitaj sa! (B) prichádzať – príďte!
(C) sadnúť – seďme! (D) kĺzať sa – kĺž sa!
09 Ktoré vetné členy sú v nasledujúcej vete podčiarknuté?
Učiteľkin hlas pretrhol jej niť súvislých myšlienok.
(A) predmet a prívlastok (B) podmet a prívlastok
(C) predmet a predmet (D) podmet a predmet
10 V ktorej z nasledujúcich viet je chyba v interpunkcii?
(A) Tóny nádhernej melódie očarili divákov, ktorí takmer nedýchali.
(B) Keď znela nádherná melódia bolo vidieť, že ľudia v hľadisku takmer nedýchali.
(C) Ľudia v hľadisku, len čo zaznela nádherná melódia, takmer nedýchali.
(D) Ľudia v hľadisku takmer nedýchali, keď zneli tóny nádhernej melódie.
Ukážka 2
Milan Rúfus: Na chotári malá jeseň sedí
Poznámka: nach – červeň
11 Ktoré z uvedených slov možno zmysluplne doplniť na zakryté miesto v ukážke 2, aby sa zachoval
rytmus veršov?
(A) nedarí (B) zažiari (C) prihovorí (D) zošerí
Na chotári malá jeseň sedí
v kalnom striebre nebies ospalých.
Navlieka si na povrázky z medi
lastovičiek modré koraly.
Kosé slnko mliečnym jasom slepí,
tuhne západ hustým nachom líc.
Nad zelenou mastnou hrivou repy
tepú vrabce zlato makovíc.
Známa mne tá návesť, dávno známa.
Tulácke vy moje podzimy!
Po kuchyni chodí smutná mama
a na cestu koláč robí mi.
A keď potom v podvečernú chvíľu
v dome prázdnom deň sa ▒▒▒▒▒▒ ,
v srdci kryjúc nádej pošetilú,
tretiu misku podá k večeri.
KOMPARO 2006/07 – slovenský jazyk a literatúra – forma A
© (2006) EXAM testing ®, spol. s r. o., P. O. Box 215, Vranovská 6, 854 02 Bratislava 5
5
12 Aké dva umelecké jazykové prostriedky predstavujú podčiarknuté slovné spojenia v ukážke 2?
(A) Personifikáciu a epiteton. (B) Metonymiu a epiteton.
(C) Personifikáciu a metaforu. (D) Metonymiu a metaforu.
13 Aký druh rýmu je použitý v ukážke 2?
(A) prerývaný (B) striedavý (C) združený (D) obkročný
14 Ktorá z možností najlepšie vystihuje význam slova tepú v druhej strofe ukážky 2?
(A) hryzú (B) letia (C) vidia (D) zobú
15 Slnko v druhej strofe ukážky 2
(A) vychádza. (B) jasne svieti. (C) zapadá. (D) hreje.
16 Ktorý z uvedených žánrov je útvarom lyriky?
(A) balada (B) sonet (C) novela (D) báj
17 Ktoré z uvedených slovies patrí k neurčitým slovesným tvarom?
(A) kryjúc (B) slepí (C) podá (D) robí
18 Tretiu misku podá k večeri.
Uvedená veta je jednoduchá,
(A) dvojčlenná, úplná. (B) jednočlenná, slovesná.
(C) dvojčlenná, neúplná. (D) jednočlenná, neslovesná.
19 Ktoré z nasledujúcich podstatných mien patrí medzi konkrétne?
(A) jeseň (B) západ (C) deň (D) meď
20 V ktorej z uvedených publikácií možno nájsť informácie o správnej interpunkcii?
(A) Krátky slovník slovenského jazyka (B) Pravidlá slovenského pravopisu
(C) Malý frazeologický slovník (D) Pravidlá slovenskej výslovnosti
KOMPARO 2006/07 – slovenský jazyk a literatúra – forma A
© (2006) EXAM testing ®, spol. s r. o., P. O. Box 215, Vranovská 6, 854 02 Bratislava 5
6
Ukážka 3
Prvá operácia v beztiažovom stave
Francúzski lekári včera urobili prvú operáciu na svete v beztiažovom stave. Tím lekárov a vojenských
parašutistov vzlietol z letiska v Bordeaux a počas trojhodinového letu odstránil nádor z ramena dobrovoľníka.
Lekári aj pacient boli pripútaní, chirurgické nástroje na mieste držali silné magnety. Zákrok si
vyžadoval len lokálne umŕtvenie. Aj keď sa podľa plánov neráta s využitím lekárov v kozme, tento projekt
má svoje opodstatnenie. Jeho účelom je vyvinúť špeciálne zariadenie na operovanie, ktoré by zo
Zeme riadil tím odborníkov pomocou satelitu.
Európske vesmírne lietadlo, špeciálne upravený Airbus A300, lietalo na parabolickej dráhe. Pritom
počas jej vrchnej fázy asi na 20 sekúnd v lietadle vznikol beztiažový stav. Tento proces sa počas troch
hodín letu zopakoval asi 30-krát. Tím lekárov zakaždým pri normálnej gravitácii svoju prácu prerušil.
Anestéziológ Laurent de Coninck veril, že operácia bude mať veľký význam pre výskum vesmíru, keďže
vďaka nej sa budú môcť určiť postupy na liečenie zranení astronautov. „Šanca na to, že by sa niekto
vo vesmíre zranil, je vysoká.“
„Experiment pomôže zdokonaliť pracovné metódy a miniaturizáciu pracovných nástrojov. Tie sa potom
môžu využívať v extrémnych podmienkach na Zemi, ako napríklad počas misií na severný pól,“
povedal šéf programu Ariane z Francúzskeho národného centra pre vesmírne štúdie.
SME, 20. 9. 2006
21 Ktoré z nasledujúcich tvrdení nevyplýva z textu ukážky 3?
(A) Lekárom sa podarilo počas letu uskutočniť v lietadle operáciu nádoru na ramene pacienta.
(B) Keď sa lietadlo počas letu ocitlo vo vrchnej fáze parabolickej dráhy, nastal v ňom stav bez
tiaže.
(C) Operácia v beztiažovom stave dokazuje, že v budúcnosti sa predpokladá prítomnosť chirurgov
vo vesmírnych lodiach.
(D) Liečebné metódy overované v beztiažovom stave bude možné v budúcnosti využiť aj počas
zásahov lekárov na ťažko dostupných miestach na Zemi.
22 Ktorý zo slohových postupov prevláda v ukážke 3?
(A) opisný (B) informačný (C) rozprávací (D) výkladový
23 Ktoré z nasledujúcich slov použitých v ukážke 3 je nesprávne vysvetlené?
(A) lokálny – určitý (B) miniaturizácia – zmenšovanie
(C) experiment – pokus (D) misia – poslanie
24 Ktoré gramatické kategórie zodpovedajú slovu štúdie v poslednej vete ukážky 3?
(A) ženský rod, jednotné číslo (B) stredný rod, množné číslo
(C) ženský rod, množné číslo (D) stredný rod, jednotné číslo
25 Ktoré z uvedených podstatných mien má rovnaký vzor ako slovo pól ?
(A) pacient (B) projekt (C) október (D) odborník
KOMPARO 2006/07 – slovenský jazyk a literatúra – forma A
© (2006) EXAM testing ®, spol. s r. o., P. O. Box 215, Vranovská 6, 854 02 Bratislava 5
7
26 Lekári aj pacient boli pripútaní, chirurgické nástroje na mieste držali silné magnety.
Slovo chirurgické v uvedenej vete je
(A) vzťahové prídavné meno v akuzatíve. (B) akostné prídavné meno v akuzatíve.
(C) vzťahové prídavné meno v nominatíve. (D) akostné prídavné meno v nominatíve.
27 Ktorá z nasledujúcich viet obsahuje prístavok?
(A) Európske vesmírne lietadlo, špeciálne upravený Airbus A300, lietalo na parabolickej dráhe.
(B) Šanca na to, že by sa niekto vo vesmíre zranil, je vysoká.
(C) Anestéziológ Laurent de Coninck veril, že bude mať veľký význam pre výskum vesmíru, keďže
vďaka nej sa budú môcť určiť postupy na liečenie zranení astronautov.
(D) Lekári aj pacient boli pripútaní, chirurgické nástroje na mieste držali silné magnety.
28 Ktoré z nasledujúcich slov je utvorené rovnakým slovotvorným postupom ako slovo národný ?
(A) operácia (B) napríklad (C) dobrovoľník (D) zopakovať
29 Ktoré z nasledujúcich slov je nesprávne rozdelené na slabiky?
(A) špe-ci-ál-ny (B) ná-stro-je (C) výz-nam-ný (D) pra-cov-né
30 V ktorej z viet je pravopisná chyba?
(A) Ostrý zobák a dlhé pazúry sa zaryli do jeho obete.
(B) Jankovi bratia si zvykli tráviť víkendy v lese.
(C) Po večeri si sadol do dôkladne vyblískaného auta.
(D) Kdesi v diaľke som počul hlasy susedkiných synov.
Z našej triedy písali komparo :Gérard Komara,Kristína Kavuličová,René šafran,Samuel Slaninka,Natália Jurčáková
Náhradníci boli:Jozef šimčák,Katarína Kopnická